VENT’ANNI DI STORIE VERE – PALAZZO SIOTTO – CAGLIARI – SABATO 27 SETTEMBRE 2014TWENTY YEARS OF TRUE STORIES – SIOTTO PALACE – CAGLIARI – SATURDAY SEPTEMBER 27,2014 Reviewed by admin on . Dal genio creativo di Maria Lai al Sardus pater Giovanni Lilliu. Dagli stazzi della Gallura al mondo poco esplorato delle donne che hanno scelto di non avere fi Dal genio creativo di Maria Lai al Sardus pater Giovanni Lilliu. Dagli stazzi della Gallura al mondo poco esplorato delle donne che hanno scelto di non avere fi Rating: 0

VENT’ANNI DI STORIE VERE – PALAZZO SIOTTO – CAGLIARI – SABATO 27 SETTEMBRE 2014TWENTY YEARS OF TRUE STORIES – SIOTTO PALACE – CAGLIARI – SATURDAY SEPTEMBER 27,2014

locandina Vent'anni di storie vereDal genio creativo di Maria Lai al Sardus pater Giovanni Lilliu. Dagli stazzi della Gallura al mondo poco esplorato delle donne che hanno scelto di non avere figli.

Sono alcune delle storie raccontate dalle autrici e registe Marilisa Piga e Nicoletta Nesler in “Vent’anni di storie vere”, l’appuntamento che l’associazione culturale Suoni&Pause propone sabato 27 settembre alle 21 nella sala dei ritratti del Palazzo Siotto, in via Dei Genovesi 114  a Cagliari, all’interno della rassegna Le Salon de Musique- Corde sul mare.

Vent’anni di storie vere è un affresco che raccoglie estratti da sette film e documentari realizzati da Piga e Nesler dal 1991 a oggi: storie di personaggi illustri che hanno tenuto alto il vessillo della Sardegna, ma anche storie di riscatto di chi è riuscito a vincere sui limiti posti dalla malattia.

Accompagnate dalle musiche suonate dal vivo dalla pianista Irma Toudjian (che è anche direttrice artistica di Suoni&Pause) , e introdotte dalla stessa Marilisia Piga, davanti allo spettatore scorrono le immagini di “Stazzi 1998”, il racconto della Gallura attraverso i paesaggi e le architetture tipiche della sua civiltà. Quelle di “Inventata da un dio distratto”, il documentario del 2001 che racconta la vita e le opere di Maria Lai. Quelle di “Lilliu prof. Giovanni”, quattordici anni di vita del grande archeologo e intellettuale, ripercorsi nell’arco compreso tra il 1999 e il 2013.  L’avventura in uno studio radiofonico di cinque ragazzi affetti da Sindrome di down sarà invece proposta dalle immagini tratte da “A nostro gradimento”, documentario del 1994 girato per la serie “Storie vere” di Rai 3.

Dopo aver indagato ancora una volta sulla vita in Gallura con l’estratto del documentario “Li Casi” (presentato fuori concorso alla IX rassegna internazionale di Film etnografici di Nuoro), l’appuntamento di sabato si conclude  con le immagini delle ultime due fatiche della coppia Piga- Nesler, ancora in corso di lavorazione.

Si tratta di “Sentieri di libertà”, documentario sulla recente esperienza di montagna- terapia in Ogliastra di un gruppo di pazienti affetti da gravi problemi psichiatrici e di “Lunàdigàs” (in italiano lunatiche) sul mondo, sinora poco esplorato, delle donne che hanno scelto di non avere figli. In quest’ultimo documentario, ambientato in Italia, le donne intervistate  raccontano storie sintetizzate in un paio di minuti per ciascuna, spiegando le ragioni intime di una scelta molto privata che, pur nelle diverse e soggettive declinazioni culturali, economiche e sociali, descrive una condizione universale ricca di sfumature e vissuta in modo simile a tutte le latitudini.

Il costo dei biglietti è di 7 (intero) e di 5 euro (ridotto). Informazioni sul sito www.suoniepause.com o tel. 348.0362800.

La rassegna internazionale Le Salon de Musique, ideata per creare dei momenti di attenzione verso la musica colta e mettere in luce i giovani talenti,  è realizzata  con il contributo  della Regione Autonoma della Sardegna – Assessorato alla Cultura, Comune di Cagliari, Cagliari capitale europea della cultura 2019,  Odradek Records, Fondazione “Giuseppe Siotto”.  In collaborazione con Carovana Smi.

MARILISA PIGA, autrice e regista

Nel 1976 ha creato a Cagliari il Cinestudio Spazio a… aprendo così per la prima volta in Sardegna un centro di aggregazione attrezzato per eventi teatrali, musicali e cinematografici.

Ha quindi organizzato rassegne di cinema d’essai e spettacoli con gruppi dell’avanguardia teatrale e musicale nazionale e internazionale, portando per la prima volta in Sardegna solisti e gruppi di musica jazz tra i più apprezzati; inoltre ha allestito concerti di musica colta e contemporanea anche in sincrono con eventi di arte visiva.

Ha organizzato – a fianco dei concerti e degli spettacoli – seminari e laboratori che hanno aperto la strada alla formazione di un’inedita generazione di addetti ai lavori ancora oggi in produzione in Sardegna.

Dal 1980 al 1994 ha lavorato presso la Biblioteca Universitaria di Cagliari seguendo il settore delle nuove acquisizioni.

Dal 1980 al 1992 ha collaborato stabilmente con la sede regionale RAI per la Sardegna, scrivendo e realizzando serie di programmi radiofonici condotti personalmente al microfono.

NICOLETTA NESLER, autrice e regista

Dopo molteplici esperienze nel settore culturale e della comunicazione è stata assunta alla Rai di Cagliari nel  ruolo di programmista-regista.

Dal 1991 al 1998 ha lavorato presso le Sedi Rai per la Sardegna prima e per il Veneto poi, dove ha diretto trasmissioni giornalistiche a diffusione regionale e nazionale. Durante la sua permanenza veneta è stata unica referente del magazine dell’Europa Centrale Alpe-Adria per il quale ha ideato e prodotto vari cortometraggi molto apprezzati dai partners europei.

Dal 1995 si interessa alla ripresa televisiva degli eventi musicali, selezionata dalla Scuola RAI per un corso di specializzazione, è stata responsabile della regia di importati  concerti.

Dal novembre del 1998 lavora a Roma per Rai International dove, per il primo anno, le è stata affidata la revisione registica di tutte le trasmissioni giornalistiche giornaliere e settimanali di cui ha garantito la messa in onda in diretta da studio;

dal dicembre 1999 ha curato ideato e diretto la serie di trsmissioni “Speciale Turismo”.

Nel 2002 è stata incaricata di seguire l’ideazione e la regia, in esterni e in studio, della trasmissione settimanale Anteprima.

Contemporaneamente ha realizzato – in assoluta autonomia – numerosi documentari, di argomento artistico e culturale.

A queste attivita’ non ha mai smesso di affiancare regie complesse da studio con la collaborazione di squadre tecniche articolate. Negli ultimi anni e’ stata coautrice e responsabile della regia di programmi settimanali di grande interesse culturale e di approfondimento quali IL CAFFE’ condotto da Cinzia Tani ed ITALIA EXTRA.

Dal marzo 2012 lavora a RAI STORIA. Per il canale ha curato trasmissini quotidiane approfondendo la conoscenza dei materiali d’archivio.

Durante la programmazione 2013/2014 ha curato la regia nello studio virtuale Teulada 4 della trasmissione ‘IL TEMPO E LA STORIA’, in onda quotidianamente su RAI 3, condotta da Massimo Bernardini.

Nicoletta Nesler e Marilisa Piga

Si incontrano nel 1991 in Sardegna dove ha inizio un’intensa collaborazione che comincia con la radio e prosegue con la realizzazione di alcuni documentari per la serie Storie Vere – Rai Tre attraverso i quali le autrici si distinguono per l’appassionata ricerca di un linguaggio innovativo nel trattamento di temi sociali importanti, primo fra tutti la condizione delle persone disabili.

La tematica iniziale col tempo si amplia e le registe percorrono nuove strade misurandosi, tra l’altro, nel ruolo di produttrici di altri autori. Con la società Pierrot e la rosa di Bologna producono il documentario di Gianni Celati  Vita a Diol Kadd. Diari e riprese in un villaggio del Senegal  Premio speciale alla V Edizione del Festival Internazionale di Roma nel 2010.

FILMOGRAFIA

per la serie STORIE VERE di RaiTre hanno realizzato tre cortometraggi:

A NOSTRO GRADIMENTO che ha come protagoniste cinque persone con sindrome di Down, selezionato nel 1994 al Festival Internazionale INPUT di Montreal (Canada) 1994, 32 minuti

VISIONE DI GIOCO sul campionato di calcio giocato da non vedenti assoluti, selezionato nel 1995 per il New York Film Festival 33 minuti

PROFONDO SUB che documenta le immersioni subacquee di un gruppo di persone disabili. 1996  30 minuti

Hanno diretto inoltre:

T/RAP insieme a un gruppo di detenuti del carcere minorile di Cagliari un cortissimo in animazione selezionato al Festival del corto ARCIPELAGO di Roma. 1’30  1994

GOLFO DEGLI ANGELI per la Cooperativa Golfo degli Angeli di Cagliari – pilota nella progettazione di accessi al mare appositamente studiati per disabili – un corto che ne illustra le attivitĂ . 12’ 1996

Per conto della DESPAR – colosso della distribuzione alimentare – un filmato industriale per la celebrazione dei 50 anni d’impresa. 20′  1997

LI CASI per la Provincia di Sassari un documentario a carattere etnografico sulla civiltà degli stazzi della Gallura. Presentato fuori concorso alla IX Rassegna Internazionale di Film Etnografici di Nuoro.  30’  1998

IL PAESE DEL TESORO Ales e la sua Cattedrale: documentario storico-artistico che illustra le ricchezze nascoste di una zona della Sardegna fuori dagli itinerari turistici. Prodotto con finanziamenti CEI e amministrazioni locali.  33’ 1998

CRONACA BIPOLARE due corti sulla sindrome bipolare maniaco-depressiva in collaborazione con un Centro Medico per la cura di questa malattia.  20’  1998

STAZZI corto che racconta la terra di Gallura attraverso la lingua, i paesaggi e le architetture tipiche della sua civiltà. 10’ 1998

Nel 1999 creano la societĂ  PAOFILM S.r.l. Produzioni Audiovisive Originali con sede a Cagliari e Roma.

Nel 2000 producono e dirigono il documentario SANTA GRECA La festa di settembre, filmato etno-antropologico che documenta una delle piĂš affollate feste del sud della Sardegna. 30′

Nel 2001 producono e dirigono il biopic INVENTATA DA UN DIO DISTRATTO Maria Lai, la storia e le opere dell’artista di Ulassai. Selezionato al 6° Festival Internazionale di film sull’Arte di Napoli, Artecinema

Il film ha vinto il 1° premio al Concorso Internazionale di Cinema Indipendente delle Donne nel 2007.

Nel 2002 producono e dirigono il corto Cantami o Diga, sulla diga di Santa Chiara sul fiume Tirso in Sardegna. 12′

Nel 2004 e 2005 producono e dirigono Racconti filmati otto cortometraggi per il Comune di Guspini (Cagliari) destinati all’allestimento del Museo del Tempo. 90′

Nel 2002-2007 producono e dirigono il biopic GUIDO STRAZZA, la vita e le opere dell’artista contemporaneo. Selezionato al 12° Festival Internazionale di film sull’Arte Contemporanea di Napoli, Artecinema

Nel 2011  realizzano Zingarò, la storia di nove ragazze Rom dei campi di Carbonia nel Sulcis – la regione della Sardegna economicamante piĂš svantaggiata d’Italia – che studiano per poter aprire una loro sartoria chiamata Zingarò.

Primo premio come Soggetto e in seguito come Miglior film al concorso Il cinema racconta il lavoro a cura della Regione Sardegna nel 2011

Nel 2013 LILLIU prof. GIOVANNI  biopic sulla vita dell’illustre archeologo, politico e Accademico dei Lincei che ha portato in luce il complesso nuragico Su Nuraxi di Barumini.  56′ 1999 – 2013

IN LAVORAZIONE

Zio Pasquale – centenario abitante di stazzo Valentino, Pasquale Maiorca è uomo di granito della Gallura, terra dalla quale non si è mai mosso

Lunàdigas –  testimonianze, racconti, motivazioni, dolori e sorrisi dal mondo poco esplorato delle donne che hanno scelto di non avere figli.

Irma Toudjian Pianista e compositrice di origine armena, nata in Libano, ha perfezionato gli studi musicali a Parigi presso l’Ecole Normale Supérieure de Musique/Alfred Cortot.

Dal 1990 si è stabilita a Cagliari dove nel 1994 ha fondato l’Associazione Suoni & Pause.

Ha ideato e organizzato per dieci anni il concorso per pianoforte Premio Gramsci e, dal 2001, due festival che hanno annualmente luogo a Cagliari: Le Salon de Musique e Racconti d’Armenia. Il festival Les Arts Florissants de la Sardaigne, ha luogo a Parigi ogni anno.

Ha inciso tre CD delle sue composizioni: Ritratti nel 2005, March in the desert nel 2008, L’Attente nel 2011 e nel 2006 il CD Aghen che contiene un’ampia raccolta di musiche armene di Komitas e Gurdjieff/de Hartmann.

Irma Toudjian Pianista e compositrice di origine armena, nata in Libano, ha perfezionato gli studi musicali a Parigi presso l’Ecole Normale Supérieure de Musique/Alfred Cortot.

Dal 1990 si è stabilita a Cagliari dove nel 1994 ha fondato l’Associazione Suoni & Pause.

Ha ideato e organizzato per dieci anni il concorso per pianoforte Premio Gramsci e, dal 2001, due festival che hanno annualmente luogo a Cagliari: Le Salon de Musique e Racconti d’Armenia. Il festival Les Arts Florissants de la Sardaigne, ha luogo a Parigi ogni anno.

Ha inciso tre CD delle sue composizioni: Ritratti nel 2005, March in the desert nel 2008, L’Attente nel 2011 e nel 2006 il CD Aghen che contiene un’ampia raccolta di musiche armene di Komitas e Gurdjieff/de Hartmann.locandina Vent'anni di storie vereFrom the creative genius of Maria Lai to Sardus pater Giovanni Lilliu. From the folds of Gallura in the world little explored women who have chosen not to have children.

These are some of the stories told by the authors and directors Marilisa Piga and Nicole Nesler in “Twenty years of true stories,” the event that the cultural association Sounds & Pause proposes Saturday, September 27 to 21 in the room of portraits of the Palace Siotto, via Dei Genovesi 114 in Cagliari, in the exhibition Le Salon de Musique- Ropes sea.

Twenty years of true stories is a fresco which contains extracts from seven films and documentaries made by Piga and Nesler since 1991: stories of famous people who have held high the banner of Sardinia, but also stories of redemption of those who managed to overcome the limitations posed by the disease.

Accompanied by the music played live by pianist Irma Toudjian (who is also artistic director of Sounds & Pause), and introduced by the same Marilisia Piga, in front of the viewer to scroll through the images of “Stazzi 1998″, the story of Gallura through the landscapes and architecture are typical of its civilization. Those of “Invented by a distracted god,” the 2001 documentary that chronicles the life and work of Maria Lai. Those of “Lilliu prof. John, “fourteen years of life of the great archaeologist and intellectual retraced over between 1999 and 2013 in a radio studio The adventure of five young men with Down syndrome will instead be proposed by images taken from” In our liking, “the 1994 documentary filmed for the series” true Stories “by Rai 3.

After investigating once again about life in Gallura with the extract of the documentary “Li Cases” (presented out of competition at the IX international festival of ethnographic film of Nuoro), the event concludes on Saturday with the images of the last two labors of pair Piga- Nesler, still work in progress.

It is “Paths of Freedom”, a documentary on the recent experience of Ogliastra mountain- therapy in a group of patients with serious psychiatric problems and “LunĂ digĂ s” (in Italian moody) on the world, so far little explored, of the women who chosen not to have children. In this documentary, set in Italy, the women interviewed tell stories summarized in a couple of minutes for each, explaining the intimate reasons for choosing a very private which, although in different variations and subjective cultural, economic and social, describes a condition universal nuanced and lived in a similar way at all latitudes.

The cost of tickets is 7 (full price) and € 5 (reduced). About the site www.suoniepause.com or tel. 348.0362800.

The international Le Salon de Musique, designed to create moments of attention to classical music and highlight the young talent, is produced with the assistance of the Autonomous Region of Sardinia – Department of Culture, Municipality of Cagliari, Cagliari European Capital of culture 2019, Odradek Records, Foundation “Joseph Siotto.” In collaboration with the Caravan Smi.

MARILISA PIGA, author and director

In 1976 he created in Cagliari Cinestudio space … thereby opening up for the first time in Sardinia an aggregation center equipped for theater, music and film.

He then organized exhibitions of art-house cinema and the avant-garde theatrical shows for groups and national and international music, bringing for the first time in Sardinia jazz soloists and groups among the most popular; also has set up concerts of classical music and contemporary even in sync with events of visual art.

He organized – alongside the concerts and shows – seminars and workshops that have paved the way for the formation of a novel generation of insiders still in production today in Sardinia.

From 1980 to 1994 he worked at the University Library of Cagliari following the field of new acquisitions.

From 1980 to 1992 he collaborated with the regional headquarters of RAI to Sardinia, writing and producing series of radio programs conducted in person at the microphone.

NICOLETTA Nesler, author and director

After many experiences in the field of culture and communication was taken at the Cagliari Rai in the role of programmer-director.

From 1991 to 1998 he worked at the Centers for Sardinia Rai first and then for the Veneto, where he directed broadcast journalism to spread regionally and nationally. During his tenure Veneto was the only representative of the Central European Alps-Adria magazine for which he created and produced several short films highly appreciated by European partners.

Since 1995 he is interested in the televised music events, selected by the School RAI for a postgraduate course, was responsible for the direction of important concerts.

Since November 1998, he worked in Rome for Rai International where, for the first year, has been entrusted the directorial revision of all transmissions journalistic daily and weekly which has secured the broadcast live from the studio;

since December 1999 he edited, created and directed the series of trsmissioni “Special Tourism.”

In 2002 he was appointed to follow the design and direction, outdoors and in studio, broadcast weekly preview.

At the same time he realized – in absolute autonomy – numerous documentaries on art and culture.

These activities’ has never ceased to support the royal complex to study in collaboration with technical teams articulated. In recent years, ‘was responsible for directing and co-author of the weekly programs of great cultural interest and deepening such as IL CAFFE’ led by Cinzia Tani and ITALIAN EXTRA.

Since March 2012 works in RAI STORY. For channel oversaw trasmissini daily deepening knowledge of archival materials.

During programming 2013/2014 he directed in the virtual studio Teulada 4 transmission ‘TIME AND STORY’, broadcast daily on RAI 3, conducted by Massimo Bernardini.

Nicoletta Nesler and Marilisa Piga

They met in 1991 in Sardinia where he began an intense collaboration that begins with the radio and continued with the construction of several documentaries for the series True Stories – Rai Tre through which the authors are distinguished by their passionate pursuit of an innovative language in the treatment of important social issues, first of all the situation of people with disabilities.

The issue with the initial time was extended and the directors adopt new approaches measuring itself, inter alia, in the role of producing other authors. With the company Pierrot and the rose of Bologna produce documentary Gianni Hidden Life in Diol Kadd. Diaries and shooting in a village in Senegal Special Award at the fifth edition of the International Festival of Rome in 2010.

FILMOGRAPHY

for the series TRUE STORIES RaiTre have made ​​three short films:

TO OUR LIKING which has as its protagonists five people with Down syndrome, selected in 1994 at the International Festival of INPUT Montreal (Canada) 1994 32 minutes

VISION OF THE GAME on the football league played by blind absolutes, selected in 1995 for the New York Film Festival 33 minutes

DEEP SUB documenting scuba diving to a group of people with disabilities. 1996 30 minutes

They also directed:

T / RAP along with a group of inmates of juvenile detention Cagliari in a very short animation Festival selection short ARCHIPELAGO of Rome. 1’30 1994

GULF OF ANGELS for the Cooperative Gulf of the Angels of Cagliari – pilot in the design of access to the sea specially designed for people with disabilities – a short film that illustrates the activity. 12 ‘1996

On behalf of DESPAR – giant food distribution – a movie industry for the celebration of 50 years of business. 20 ‘1997

LI CASES for the Province of Sassari in an ethnographic documentary on the civilization of the pens of Gallura. Presented out of competition at the IX International Festival of Ethnographic Film of Nuoro. 30 ‘1998

COUNTRY TREASURE Ales and its Cathedral: art-historical documentary that illustrates the hidden riches of the island of Sardinia off the tourist trail. Produced with funding CEI and local governments. 33 ‘1998

CHRONICLE BIPOLAR two courts on bipolar manic-depressive syndrome in collaboration with a medical center for the treatment of this disease. 20 ‘1998

Stazzi short that tells the land of Gallura through language, landscapes and distinctive architecture of its civilization. 10 ‘1998

In 1999 the company created PAOFILM S.r.l. Media Production Original based in Cagliari and Rome.

In 2000 he produced and directed the documentary SANTA GREEK The feast of September, ethno-anthropological film that documents one of the busiest holidays in the south of Sardinia. 30 ‘

In 2001, produce and direct the biopic INVENTED BY A GOD DISTRACTED Maria Lai, history and the works of Ulassai. Selected at the 6th International Festival of Film on Art of Naples, Artecinema

The film won the 1st prize at the International Competition of Independent Cinema of Women in 2007.

In 2002 he produced and directed the short Sing or dam, the dam of Santa Chiara on the river Tirso in Sardinia. 12 ‘

In 2004 and 2005 produced and directed eight short stories movies for the City of Guspini (Cagliari) for setting up of the Museum of Time. 90 ‘

In 2002-2007 produce and direct the biopic GUIDO STRAZZA, the life and works of the contemporary artist. Selected at the 12th International Festival of Film on Contemporary Art in Naples, Artecinema

In 2011 realized Gypsy, the story of nine girls of Roma camps in Carbonia Sulcis – the economically most disadvantaged region of Sardinia in Italy – studying to be able to open their own tailoring called Gypsy.

First prize as Subject and as a result the competition for Best Picture Cinema tells the work by the Region of Sardinia in 2011

In 2013 LILLIU prof. JOHN biopic on the life of the illustrious archaeologist, politician and Accademia dei Lincei which brought to light the Su Nuraxi Barumini. 56 ‘1999-2013

IN PRODUCTION

Uncle Pasquale – centenary inhabitant of stazzo’s Day, Easter Mallorca is a man of granite of Gallura, the land from which he never moved

LunĂ digas – testimonials, stories, motivations, sorrows and smiles from the little explored world of women who have chosen not to have children.

Irma Toudjian Pianist and composer of Armenian origin, born in Lebanon, completed his musical studies in Paris at the Ecole Normale SupĂŠrieure de Musique / Alfred Cortot.

Since 1990 he settled in Cagliari where in 1994 he founded the Association of Sound and Pause.

He conceived and organized for ten years, the competition for piano Award Gramsci and, since 2001, they have two festivals annually held in Cagliari: Le Salon de Musique and stories of Armenia. The festival Les Arts Florissants de la Sardaigne, took place in Paris every year.

He has recorded three CDs of his compositions: Portraits in 2005 March in the desert in 2008, The Attente in 2011 and in 2006 the Aghen CD that contains a large collection of Armenian music of Komitas and Gurdjieff / de Hartmann.

Irma Toudjian Pianist and composer of Armenian origin, born in Lebanon, completed his musical studies in Paris at the Ecole Normale SupĂŠrieure de Musique / Alfred Cortot.

Since 1990 he settled in Cagliari where in 1994 he founded the Association of Sound and Pause.

He conceived and organized for ten years, the competition for piano Award Gramsci and, since 2001, they have two festivals annually held in Cagliari: Le Salon de Musique and stories of Armenia. The festival Les Arts Florissants de la Sardaigne, took place in Paris every year.

He has recorded three CDs of his compositions: Portraits in 2005 March in the desert in 2008, The Attente in 2011 and in 2006 the Aghen CD that contains a large collection of Armenian music of Komitas and Gurdjieff / de Hartmann.

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

Š 2015 kalariseventi.com All rights reserved

Scroll to top